zaterdag 13 mei 2017

Column: Lunchpauze

Staat u er wel eens bij stil hoe normaal het is geworden dat winkels altijd maar open zijn? Boodschappen doen op zondagmiddag 3 uur of half 5 is heel gewoon, maar ook bouwmarkten, tuincentra en woonwarenhuizen zijn tegenwoordig 7 dagen in de week geopend. Ik zal niet ontkennen dat het makkelijk is; wij klussen thuis ook wel eens op zondag en dan is het reuze handig om even wat op te kunnen halen. Of als ik zondagmiddag opeens het plan opvat om 's avonds zelf pizza te gaan maken kan ik snel naar de supermarkt om alle ingredienten op te halen.
Pas geleden stond ik voor de dichte deur van een plaatselijke electronicazaak, op een doordeweekse dag 's middags om half 1. Eerst dacht ik dat de deur klemde en duwde wat harder, maar al gauw viel mijn oog op een papier met openingstijden waaruit bleek dat zij tussen 12 en 1 uur 's middags gesloten zijn! Ik zei hardop 'tssss...' om mijn verontwaardiging te uiten. Maar de winkel oogde ook van binnen donker en stil, dus ze waren echt dicht. Een heel uur.
Kan dat nog? Is dat wel van deze tijd? Daarmee verliezen ze klanten, zou je denken. Maar wat zou u doen? Met bozige stappen naar een concurrent gaan, ondertussen uw hoofd schuddend?
Nee, ik denk dat de meeste van u, net als ik, op een ander tijdstip even terug zouden komen. Zoals we dat vroeger ook heel normaal vonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen