vrijdag 26 mei 2017

M.a.w: Van slag

Mensen zijn gewoontedieren. Zodra er zich onverwachts iets ongewoons voordoet zijn we geneigd van slag te raken.
Zo maakte ik mee dat de Sprinter van Groningen naar Zwolle, die altijd vertrekt van spoor 6B -en ik bedoel echt Altijd- niet dáár stond maar opeens aan de andere kant van het perron. Waarom? Geen idee.
Bij de mensen die stonden te wachten heerste algehele verwarring. Niemand durfde in te stappen. Her en der ontstonden groepjes pratende mensen, en ik zag veel schouderophalen en onzekere gezichten. Twee jolige studenten hadden maling aan de situatie en stapten met veel lawaai de trein in, maar vertrouwden het blijkbaar toch niet want ze stapten net zo snel weer uit. Zelf reis ik slechts af en toe met de trein, maar ook ik was een beetje mede-van slag en wachtte af wat er zou gaan gebeuren.
Toen de conducteur een paar minuten voor vertrek aan kwam lopen werd hij ogenblikkelijk van alle kanten bestookt met vragen. De man bleef echter doorstappen en riep met een geamuseerde blik in zijn ogen dat niemand bang hoefde te zijn en dat er geen straf op stond als iedereen gewoon instapte. Hij zei nog net niet dat hij ons maar een stelletje sufferds vond.
En toen kort daarna de trein langzaam het station uitrolde hoorden we via de intercom opnieuw de stem van de conducteur: "Dames en heren, jongens en meisjes, namens de NS heet ik u van harte welkom in de Sprinter naar Groningen. Deze trein zal onderweg stoppen te Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Haren, Groningen-Europapark, en heeft als eindstation ... euh ..."
Ik keek om me heen in de coupé, en toen de stem zich na een korte stilte verontschuldigde en opnieuw begon, was er letterlijk niemand die niet gniffelde.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen